Bez jakiego materiału nasze podróże wakacyjne nie wyglądałyby tak samo? Z czego zbudowane są silniki napędzające samoloty? Odpowiedź to: stopy niklu. Rozwój właśnie tej grupy materiałów był jednym z najważniejszych czynników warunkujących postęp w branży lotniczej.
Początek rozwoju superstopów (inaczej nadstopów), czyli materiałów mających za zadanie wytrzymać w temperaturach powyżej 650 °C, przypada na wczesne lata 50. ubiegłego wieku[1]. Od tego momentu superstopy na bazie niklu stanowiły nieodłączny element projektowania oraz wytwarzania jednostek napędowych.
Zwiększenie osiągów silnika wiąże się najczęściej z koniecznością stosowania materiałów o coraz większej wytrzymałości oraz odporności na podwyższone temperatury. Wymagania stawiane materiałom różnią się w zależności od sekcji jednostki napędowej, w której się znajdują. Przykładowo gorąca sekcja silnika, a dokładniej turbina, wymaga stosowania materiałów o dużej wytrzymałości w temperaturach nawet 900°C[2]. Dodatkowo wymagana jest odporność na atmosferę gorących gazów, pochodzących ze spalania mieszanki paliwowej.
Zarówno duże silniki lotnicze, napędzające współczesne samoloty linii lotniczych, jak i te mniejsze, posiadają turbinę wykonaną z nadstopów niklu. Zdjęcie, na którym dostrzec można wirnik turbiny miniaturowego silnika turboodrzutowego, znajduje się poniżej (silnikiem tym dysponujemy wraz z KNN MELprop). Przykładowym materiałem stosowanym na łopatki silników jest Inconel 713C – utwardzany wydzieleniowo superstop, który oprócz niklu zawiera także chrom, aluminium, molibden, niob oraz inne dodatki stopowe. W porównaniu do innych materiałów na bazie niklu odznacza się on wyjątkowo dużą stabilnością mikrostruktury, a przez to i własności. Posiada także wysoką wytrzymałość oraz cechuje się relatywnie niską ceną wytwarzania[3]. Kolejnym przykładem stopu niklu stosowanego w silnikach turboodrzutowych jest Inconel 718. Zaprojektowany został on z myślą o otrzymaniu większej spawalności w porównaniu do reszty nadstopów[4]. Dzięki temu może być on wytwarzany nie tylko w konwencjonalny sposób, jakim jest na przykład odlewanie, ale i przy zastosowaniu metod druku 3D. Technologie addytywne pozawalają na wytwarzanie skomplikowanych geometrii odpowiedzialnych elementów silnika, niemożliwych do uzyskania innymi metodami. Umożliwia to na przykład tworzenie lżejszych konstrukcji, w efekcie obniżających zużycie paliwa przez silnik. Poniżej znajduje się przykładowe zdjęcie mikrostruktury wytwarzanego przyrostowo nadstopu niklu.
Rozwój tej grupy materiałów ciągle trwa – szukamy coraz ich lepszego składu chemicznego i opracowujemy nowe metody wytwarzania. Z pewnością stopy na bazie niklu będą nam towarzyszyć podczas naszych lotów przez najbliższe lata.
Autor: Antoni Wadowski
Zdjęcia: materiały KNIM Wakans
Źródła: